Jdi na obsah Jdi na menu

Buddhova nauka

12. 2. 2008

"Nikdo nemůže hledat osvobození druhých, aniž hledá osvobození sebe sama.“ Tak zní slova Buddhy. Ten, kdo vědomosti přijímá, musí opravdu toužit po vědění, hlas druhého ho musí nutit k přemýšlení.  Samotné vzdělání je základní formou snahy pro zdokonalení. Buddhismus má k tomu ještě vysoce vyvinuty systém sebekontroly a sebevzdělávání. K chování pravého Buddhy patří dobročinnost, schopnost dávat, laskavost, moudrost a láska k bližnímu. Celá Buddhova nauka je založena na tom, že člověk může zanechat v každé z těchto vlastností svůj otisk, aby ho ovládla kladná motivace.

Nemusíme vlastně nic vytvářet, pouze odpouštět. Všechny skutečnosti by se měly chápat takové, jaké opravdu jsou. V Buddhismu nemůže nastat rozpor mezi náboženstvím a skutečnou vědou.

Rozdíl mezi ostatními náboženstvími a Buddhismem je ten, že ostatní náboženství většinou nedoporučují veselou mysl, kdežto v Buddhismu je to jedna z podmínek v postupu na Vznešené cestě. Právě oranžová barva je znakem klidné a veselé mysli. Barvy mají v Buddhismu svůj vlastní význam.. Žlutá znamená svátost, bílá a modrá důvěru, červená moudrost a oranžová stav bez pozemských tužeb.

Zajímavosti jsou v Tibetu také tzv. modlitební mlýnky. Uvnitř mlýnku je modlitební papírek, na kterém je napsána modlitba. Tibeťan věří, že otáčením mlýnku tuto modlitbu uskutečňuje. Jde o docela účinnou pomůcku při meditaci, vezmeme-li v úvahu jednotvárny pohyb ruky a zvuk otáčejícího se mlýnku. ?Óm mani padme húm,“ slyšíme často nad modlitebním mlýnkem. A „klenot v lotosu“ asi opravdu dává to pravé a nezaměnitelné Buddhistické požehnání.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář